Czy rok 2013 to rok na dokonanie zmian
w Spółdzielni Mieszkaniowej „Nowoczesna” w Raciborzu(dalej SM N
w R), zgodny z wolą około 6 tyś. członków czy pod dyktando
Zarządu?
Aby oczekiwać zmian zgodnych z wolą 6
tyś. członków, trzeba zainwestować trochę ze swojego wolnego
czasu, poświęcając ten czas na zapoznanie się ze Statutem,
regulaminem dotyczącym funkcjonowania RN a przede wszystkim, trzeba
przyjść i uczestniczyć w swojej części Walnego Zgromadzenia roku
2013.
Rok 2013 w SM N w R to przede wszystkim
wybory do RN, która to Rada ma być gwarantem iż poczynania Zarządu
będą pochodną ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, prawa
spółdzielczego, statutu i regulaminów powstałych na jego
podstawie a przede wszystkim Konstytucji. Na podstawie przebiegu
części Walnych Zgromadzeniach w lata 2009 do 2012 do których
przynależę i treści sporządzonych protokołów z pozostałych
części Walnych Zgromadzeń w wymienionych latach twierdzę, że to
już czas na zmiany.
RN stworzona w roku 2013 pod dyktando
Zarządu, przy zaangażowaniu grona członków, którzy z woli swej i
miłujących nade wszystko dobro Spółdzielni(dobro Spółdzielni w
przenośni), jako osoby prawnej a nie dobro jej wszystkich członków,
uczestniczący w obradach Walnego Zgromadzenia w 2013 r. nie uczyni
nić, by postrzeganie Spółdzielni z nazwy „Nowoczesna” przez
większość członków uległo zmianie, przy biernej postawie
pozostałych około 6 tys. członków.
Co stało się na Walnym Zgromadzeniu
członków w roku 2010 pod nieobecność tych około 6 tyś członków
w trakcie wyborów członków Rady Nadzorczej na trzyletnią kadencję
w latach 2010 do 2013? Co może się stać podczas wyborów do Rady
Nadzorczej SM N w roku 2013 na kolejną trzyletnią kadencję?
Poniżej przedstawiam skład Rady
Nadzorczej na lata 2010 do 2013 z funkcjami jakie w niej pełnią
poszczególni członkowie. Przedstawiam 15 członków obecnej Rady
Nadzorczej, którzy moim zdaniem nie powinni być zgłoszeni jako
kandydaci do Rady Nadzorczej, już w roku 2010 a bardzo możliwe, że
zostaną zgłoszeni na kolejną kadencję w latach 2013 do 2016. Kto
weryfikuje w SM N w R listę kandydatów do Rady Nadzorczej w SM N i
co jest podstawą prawną tejże weryfikacji?
Czy możliwe jest w pełni świadome
nie respektowanie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z roku
2000 wraz ze zmianami oraz wykładni Trybunału Konstytucyjnego?
Wykładnia Trybunału Konstytucyjnego,
to tekst skomplikowany a ostatni akapit interpretujący wykładnię
wyroku Trybunału dla laików od strony prawa wcale nie jest
jednoznacznie brzmiący i prosty do zrozumienia.
Mój tok rozumowania, każe mi
twierdzić, że 15 członków wybranych do Rady Nadzorczej w roku
2010 zostało wybranych wbrew obowiązującemu prawu i wbrew
obowiązującej wykładni Trybunału. Obawiam się, że może to mieć
miejsce też w roku 2013, jeżeli nie zgłosimy własnych kandydatów
do Rady Nadzorczej i nie przyjdziemy na walne Zgromadzenie członków
roku 2013.
Poniżej prezentuję wykładnię
Trybunału Konstytucyjnego wraz z interpretacją zaczerpniętą ze
strony internetowej
http://www.transport.gov.pl/2-482436711d4f1-1392-p_1.htm
Pytania i odpowiedzi z zakresu
ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych
(Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.)
23.11.2011
Najczęściej zadawane pytania
dotyczące spółdzielni mieszkaniowych
Czy w związku z nowelizacją ustawy
o spółdzielniach mieszkaniowych, osobie, która w dniu 31 lipca
2007 r. pełniła funkcję członka rady nadzorczej po raz trzeci po
2 kolejnych kadencjach, wygasł w tym dniu mandat członka rady?
Odpowiedź:
Stosownie do art. 82 ust. 3 ustawy z
dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z
2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.), nie można być członkiem
rady nadzorczej dłużej niż przez 2 kolejne kadencje rady
nadzorczej.
W wyroku Trybunału Konstytucyjnego z
dnia 15 lipca 2009 r., sygn. akt K 64/07, Trybunał uznał, że art.
82 ust. 3 ww. ustawy jest zgodny z art. 58 ust. 1 w związku z art.
31 ust. 3 Konstytucji. Trybunał w uzasadnieniu stwierdził, że
"(...) Jest faktem powszechnie znanym, że spółdzielnie
mieszkaniowe są jednostkami organizacyjnymi, które z racji swego
majątku, doświadczenia osób nimi kierującymi, a zwłaszcza z
uwagi na służące im z reguły zaplecze administracyjne (techniczne
i osobowe), są podmiotami "silniejszymi" niż poszczególni
członkowie spółdzielni, jak również osoby ubiegające się o
członkostwo i związane z nim prawo do lokalu. Poza tym interes tych
osób ma analogicznie jak w przypadku konsumentów charakter
rozproszony, co utrudnia im jego ochronę. Wobec powyższego
stwierdzić należy, iż interesy te podlegają ochronie
konstytucyjnej i uzasadniają uregulowanie ustawowe precyzujące jej
zakres".
W związku z powyższym art. 8²
ust. 3 i 4 usm (ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) gwarantuje
to, że skład rady nadzorczej - organu kontrolnego i nadzorczego
spółdzielni mieszkaniowej - odzwierciedla aktualną wolę
elektoratu spółdzielców, która jednak może ulec zmianie już w
toku kadencji. Dzięki ustawowemu wprowadzeniu kadencyjności
organu zmiana ta może zostać uzewnętrzniona podczas najbliższych
wyborów, co stanowi istotę demokracji przedstawicielskiej. Ponadto
zagadnienie kadencyjności organu zawsze jest związane z problemem
walki z naturalną tendencją absolutyzacji posiadanej władzy, gdyż
ma utrudniać jej monopolizację. W tym celu dąży się do tego, aby
stworzyć prawne możliwości zastępowania jednych piastunów władzy
innymi, nie tylko w razie śmierci lub wystąpienia okoliczności
zmuszającej do odebrania mandatu. (...) Powyższe w całej
rozciągłości odnosi się również do członków rad nadzorczych
spółdzielni mieszkaniowych.".
Jednocześnie w tym samym orzeczeniu
Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjny przepis art. 10
ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o
spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych
ustaw (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 873, z późn. zm.) (zwaną
dalej nowelą), który stanowił, że stosując przepis art. 8²
ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, liczbę kadencji
oblicza się biorąc pod uwagę dotychczasowy staż członka rady
nadzorczej. W uzasadnieniu wyroku Trybunał podkreślił, iż "(...)
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy zmieniającej stanowi, że stosując
przepis art. 8² ust. 3
usm, zgodnie z którym nie można być członkiem rady nadzorczej
dłużej niż przez 2 kolejne kadencje rady nadzorczej, liczbę
kadencji oblicza się, biorąc pod uwagę dotychczasowy staż członka
rady nadzorczej. W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, kwestionowany
przepis oznacza arbitralną ingerencję w stosunki prawne powstałe w
przeszłości i trwające nadal (naruszenie art. 2 Konstytucji). Jak
stwierdził Trybunał w wyroku z dnia 26 maja 1998 r. K. 17/98 (OTK
ZU 1998/4 poz. 48), ewentualne zmiany długości kadencji powinny
wywoływać skutki pro futuro. Z istoty kadencyjności wynika, że
długość kadencji nie powinna być modyfikowana w odniesieniu do
organu urzędującego. Spółdzielcy, wybierając określony skład
rady nadzorczej, udzielają mu jednocześnie pełnomocnictw o
określonej przez prawo treści i określonym czasie "ważności".
Czas trwania kadencji, uprzednio określony przez odpowiednie
regulacje normatywne, gwarantuje również stabilizację składu
personalnego rady nadzorczej w ramach kadencji, co zapewnia swobodę
jej działania stanowiącą emanację wolności zrzeszania się (art.
58 ust. 1 Konstytucji).
Ponadto Trybunał Konstytucyjny
stwierdził, że art. 10 ust. 1 ustawy zmieniającej narusza art. 58
ust. 1 Konstytucji również w innym aspekcie, a mianowicie poprzez
ograniczenie autonomii decyzyjnej członków spółdzielni, którzy
wcześniej obdarzyli zaufaniem określonych członków rady
nadzorczej, a mimo to z dniem wejścia w życie niniejszej regulacji
mandat niektórych członków wygasł z mocy prawa (dotyczy to tych,
którzy sprawują funkcję dłużej niż kolejną drugą kadencję).
Oznacza to ingerencję w wolność zrzeszania się nieznajdującą
oparcia w konstytucyjnej zasadzie proporcjonalności (art. 31 ust. 3
Konstytucji). O ile wprowadzenie na mocy art. 8²
ust. 3 i 4 usm kadencyjności rady nadzorczej znajduje konstytucyjne
uzasadnienie (por. K. 42/2002), to nagromadzenie na gruncie art. 10
ust. 1 ustawy zmieniającej naruszeń zasad konstytucyjnych powoduje,
że kwestionowany przepis ten nie może w sposób pozytywny przejść
testu proporcjonalności.”.
Mając na uwadze powyższe
wyjaśnienia stwierdzić należy, że na mocy obowiązujących
przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, nie można
pełnić funkcji członka rady nadzorczej dłużej niż przez 2
kolejne kadencje rady nadzorczej przy czym ograniczenie to dotyczy
wyłącznie tych członków rady, którzy zostali wybrani po dniu 31
lipca 2007 r., tj. po wejściu w życie noweli. A zatem nie można
kandydować na kolejną 3 kadencję po dniu 31 lipca 2007 r., jeśli
pełniło się funkcję członka rady nadzorczej przez dwie ostatnie
kadencje.
Ciąg dalszy w sprawie Walnego
Zgromadzenia i wyboru składu Rady Nadzorczej na lata 2013 do 2016 nastąpi na blogu.

ostatnie zdanie z interpretacji ministerstwa zostało niestety zmanipulowane, w oryginale jest "A zatem po dniu 31 lipca 2007 r. nie można kandydować na kolejną 3 kadencję, jeśli po tej dacie pełniło się już funkcję członka rady nadzorczej przez dwie kolejne kadencje." a to zupełnie zmienia wymowę tego zdania
OdpowiedzUsuń